رسانه کمپین من طراحم

گزارش کنفرانس مطبوعاتی سومین همایش کمپین من طراحم

0

نشست خبری سومین همایش من طراحم، با حضور حامد بیدی موسس و امیرحسن ناطقی مدیر اجرایی همایش در پژوهشکده فناوری اطلاعات برگزار شد. این نشست به منظور تشریح برنامه‌های سومین همایش من طراحم صبح پنجشنبه سوم اسفندماه در پژوهشکده مطالعات فناوری برگزار شد. در ابتدای این نشست حامد بیدی موسس کمپین من طراحم به شرح نحوه شکل گیری این کمپین پرداخت و گفت: «هسته مرکزی این کمپین از تیرماه سال ۹۴ براساس دغدغه‌های شغلی و حرفه‌ای طراحان روی وبسایتی شکل گرفت و از روز اول با استقبال چشمگیری روبرو شد. ما کمپین را از زاویه دید خودمان به عنوان یک طراح وبسایت و طراح گرافیک شروع کردیم اما متوجه شدیم این مشکلات مثل عدم رعایت کپی رعایت، برخوردهای سلیقه‌ای با آثار طراحان توسط کارفرما، ارائه پیش‌طرح های رایگان و … دامن طراحان در همه حوزه‌های طراحی را گرفته است و علاوه بر طراحان وب و گرافیک بخش عمده‌ای از همراهان کمپین معماران، طراحان صنعتی، طراحان جواهرات، طراحان لباس و پارچه بودند و اصلی‌ترین سرمایه ما هم حمایت اعضا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بوده است» عضوگیری این کمپین در این دو سال به صورت خودجوش توسط اعضا در شبکه های اجتماعی انجام شده است. به گفته بیدی شبکه‌های اجتماعی پیشران این حرکت بوده‌اند و  تا کنون طراحان با حدود ۲۰۰۰ هشتگ من طراحم در توئیتر دغدغه‌های شغلی خود را مطرح کرده و حدود ۸۰۰۰ طراح این کمپین را امضا کرده‌اند.

پس از شکل گیری هسته اصلی بیدی و همراهانش تصمیم گرفتند از پتانسیل ایجاد شده توسط این کمپین استفاده کرده و قدمی فراتر از صادر کردن یک بیانیه بردارند به همین منظور برگزاری رویدادهایی برای گردآوردن طراحان در دستور کار قرارگرفت، در اولین همایش ۴۰۰ نفر از طراحان تمامی حرفه‌های طراحی در فرهنگسرای اندیشه گرد هم آمدند و سال گذشته در دومین همایش که به میزبانی برج میلاد برگزار شد، بیش از ۸۰۰ طراح حاضر شدند. همایشی که علاوه بر اعضای کمپین که اکثرا جوان هستند، میهمانانی ویژه و پیشکسوت داشت از جمله ایرج اعتصام، بهرام کلهرنیا و ایمان افتخاری که آن‌ها نیز اظهار کردند در بیش از ۵۰ سالی که در این حرفه مشغول به کار بودند با همین مشکلات روبرو بودند که بیانگر این است که دغدغه اعضای این کمپین جدی و به جاست و جامعه ما هنوز به درک درستی از شغل طراحی نرسیده و مفاهمه مشترک و زبان مشترک بین طراحان و کارفرمایان به وجود نیامده است. بیدی در پایان سخنان خود به دستاورد همایش دوم من طراحم اشاره کرد که آن تدوین الگوی استاندارد قراردادهای طراحی برای قشرهای مختلف طراحی بود. «هزینه تدوین قرارداد را خود اعضا تامین کردند. این الگو با استقبال زیادی شد و توانست موثر واقع شود. به صورت رایگان روی سایت قرار گرفت و تا کنون صدها نفر تا کنون از این الگو استفاده کرده اند.»

مشکلات شغلی، دغدغه چند نسل از طراحان

در ادامه این نشست خبری امیرحسن ناطقی مدیر اجرایی سومین همایش سخنرانان و بخش های مختلف این برنامه که نهم اسفند ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد را معرفی کرد و با بیان چالش‌های برگزاری این برنامه توسط یک مجموعه خصوصی گفت «پس از همایش سال گذشته توقعاتی شکل گرفت که برآورده کردن آن آسان نبود. چرا که کمپین کاملا غیرانتفاعی و عام المنفعه است و بسیاری از مدعیان و مدیران که ادعای حمایت داشتند حتی حاضر به برگزاری جلسه با برگ نداشتند. ضمن اینکه سیستم سازمانهای دولتی بسیار کند است و برای حمایت باید از یک سال قبل درخواست دهیم و همچنین ما نخواستیم این حمایت به قیمت مصادره کمپین توسط یک نهاد یا سازمان تمام شود .اسپانسرهایی خصوصی به ما کمک کردند اما  نتوانستیم حمایت کافی جلب کنیم و از این جهت بخش عظیمی از حمایت را بر عهده اعضا گذاشتیم و قیمت بلیطها را کمی افزایش دادیم. البته که هزینه ها کاملا شفاف است و  اخیرا مجددا فایل هزینه های سال گذشته را منتشر کردیم. تا همه ببینند که کمپین از چه منابعی چه استفاده‌ای می‌کند.»

وی من طراحم را دغدغه مشترک طراحان در سطوح مختلف دانست و گفت «اولین جمله‌ای که ایرج کلانتری معمار برجسته که هشتاد سال سن دارد و میهمان پنل ویژه پیشکسوتان برنامه است  به ما گفت این بود که «من هم طراحم!» و این نشان میدهد دغدغه درستی است که بزرگان طراحی را هم همراه ما کرده است.» به گفته ناطقی قباد شیوا طراح گرافیک و مریم مهدوی طراح لباس از دیگر میهمانان پنل پیشکسوتات هستند که تجربیات خود را در زمینه حل مشکلات حرفه‌ای و تعامل با کارفرمایان با جوانترها به اشتراک خواهند گذاشت.

فرهنگ سازی جایگزین قانون‌گذاری

در ادامه امیرحسین ناطقی در تشریح برنامه‌های سومین همایش من طراحم و میهمانان و سخنرانان این همایش را اینطور معرفی کرد «نقدی که به سال گذشته به همایش وارد شد این بود که ما یک طرفه به قاضی رفته و تمام مشکلات را از جانب کارفرما دیده‌ایم به همین منظور در این همایش برای حل این موضوع شهرزاد اسفرجانی مشاور خلاق ارتباطات به نحوه ارائه و دفاع از طرح، فنون مذاکره خواهد پرداخت، ایمان مقصودی از طراحان موفق کشور، طراح صنعتی مقیم امریکا از تجربیات فعالیت حرفه ای خارج از ایران و راهکارهایی که برای حل این دغدغه ها در آنجا وجود دارد سخن خواهد گفت، محمدجعفر نعناکار حقوق دان، که الگوی استاندارد قرارداد طراحی را تدوین کرده بود روند اداری مراحل ثبت طرح را برای حل معضل کپی رایت را اموزش خواهد داد. بهرام عظیمی  انیماتور،فرزاد ادیبی معمار و هومن بالا زاده از دیگر میهمانان این برنامه خواهند بود. و میخواهیم به طراحان کمک کنیم  که خودشان و فرصتهایشان را بهتر بشناسند.»

در ادامه این نشست و در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران بیدی در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت فعالیت‌های کمپین من طراحم با فعالیت‌های انجمن های صنفی طراحان نظیر انجمن صنفی گرافیک گفت: «به هیچ وجه قرار نیست صنفی نگاه کنیم. فعالیت ما فرا صنفی است و نگاهمان فرهنگسازی است نه قانون گذاری. ساز و کار قضایی متناسب با پروژه‌های کوچک و متوسط طراحی نیست و دستگاه قضا به این پروژه‌ها نگاه تخصصی ندارد، به همین دلیل دنبال یک راه جایگزین هستیم که تا کار به آنجا کشیده نشود. درست است که مشکلات حقوقی خلاهای قانونی بسیاری وجود دارد و زمانی که مسائل طراحی به حوزه‌های قضایی ارجاع داده می‌شود با بلاتکلیفی روبرو می‌شود. اما هدف‌گذاری ما حوزه فرهنگ است با همین نواقص قانونی موجود پتانسیل‌هایی وجود دارد که به دلیل ناآگاهی عمومی به آن ها توجه نمی‌شود.نگاه ما اینطور نیست که به اعضا بعد از عضویت در این کمپین چه می دهیم چرا که خود اعضا کمپین را شکل داده‌اند و از ابتدا نگاه از پایین به بالا بوده است نه برعکس. ما آمده‌ایم که در حوزه اموزشی و انگیزشی به واسطه اشتراک تجربه بزرگان طراحی در زمینه شغلی فعالیتی را انجام دهیم. « ناطقی هم در این زمینه افزود: «مجموعه و کمپین ما به عنوان یک نهاد مدنی این کار را انجام می‌دهد و هر مجموعه خصوصی دیگری که حاضر است کمپین را مدیریت کند و ادامه دهد با کمال میل می‌پذیریم که این پروژه را به آنها بسپریم، مشروط بر حفظ شفافیت مالی. ما تاکنون بحث تجاری را مدنظر نداشته‌ایم و اگر پلتفرم تجاری به کار ببریم قطعا درآمد صرف خود کمپین و برای گسترش نفوذ ان خواهد شد. حتی ما به عنوان یک شرکت تبلیغاتی گاهی محکوم می‌شویم که کاری به نفع طراحان انجام می‌دهیم اما اگر این شناخت در جامعه بوجود بیاید. همه سود خواهند برد.»

در پایان‌این نشست بیدی از حامیان کمپین من طراحم تشکر کرد و گفت «وقتی یک کمپین مردمی و مستقل میخواهد در سطح کیفی قایل قبول و بدون گرفتن بودجه ای از نهادهای دولتی فعالیت کند طبعا باید قسمتی از کار را اسپانسرها برعهده بگیرند و تا الان اعضای کمپین، داوطلبان و افراد عادی به کمک ما آمده اند  و با اینکه شرکتهای بزرگ دست رد به سینه ما زدند استارتاپهایی ما را همراهی کردند. از جمله استارتاپ oteacher  که در زمینه آموزش آنلاین زبان انگلیسی فعالیت می کند و حامی این نشست خبری بودند‌».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.