رسانه کمپین من طراحم

گزارش روزنامه شرق از سومین همایش من طراحم: سياست‌مداران به دنبال قدرت‌اند و هنرمندان به دنبال فرهنگ

0

كمپین #من_طراحم سومین گردهمایی بزرگ خود را برگزار كرد. این گردهمایی با حضور بیش از ٤٠٠ نفر از اعضای این کمپین در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. در محور اول و در پنل پیش‌كسوتان این گردهمایی، قباد شیوا، طراح و گرافیست و مریم مهدوی، طراح لباس، به گفت‌وگو نشستند. در بخش سخنرانی، شهرزاد اسفرجانی از چگونگی دستیابی طراحان به جایگاه واقعی خود سخن گفت، ایمان مقصودی از گره كور ناامیدی در میان طراحان گفت و بهرام عظیمی از تجربه‌هایش در چگونگی جلب نظر كارفرما صحبت كرد. فرزاد ادیبی از كار و اندیشه سخن راند و بالازاده تجربه‌اش در كاربرد دانش‌های گذشته را عنوان كرد و محمدجعفر نعناكار به حضار آموزش داد كه چگونه اثر خود را ثبت كرده و بر اساس قانون از آن صیانت كنند.

حق؛ دادنی است یا گرفتنی

شهرزاد قصه‌گوی طراحان ایران بر این باور است كه «حق دادنی و گرفتنی نیست. دیزاین خدمت‌كردن است و وقتی كار خود را با تمام وجود و تمام‌وكمال انجام می‌دهید، شایسته بهترین‌ها هستید». شهرزاد اسفرجانی در سومین همایش كمپین «من_طراحم» با اشاره به این سؤال طراحان جوان كه می‌پرسند پس شانس من كجاست، گفت: «موقعیت درست زمانی پیش می‌آید كه بدانیم كجا هستیم و كجا می‌خواهیم برویم». او با توصیف اینكه فضای بین كارفرما، دیزاینر و مخاطب، صحنه‌ای است به نام دیزاین، تأكید كرد بین بازیكن و تماشاگر فاصله زیادی است و طراحی كه بازیكن است، همواره وسط صحنه است و خود را بازتولید می‌كند. به باور او، «من _طراحم» از دیواری قدیمی صحبت می‌كند كه طراحان نمی‌دانند چگونه از آن عبور كنند.

گرفتاری از روز اول

«كارفرما به دنبال طراح و طراح به دنبال كارفرماست». ایمان مقصودی، طراح صنعتی، با بیان این مطلب افزود: «شما طراحان از روزی كه طراح شدید، گرفتار این گره شدید». وی در سومین همایش كمپین «من _طراحم» مشكل طراحان را به این شكل بیان كرد كه آنها نمی‌دانند چه می‌خواهند و نمی‌دانند چه نیاز دارند. او با اشاره به انواع مختلف تفكر مانند تفكر مهندسی، تفكر كسب‌وكار و تفكر تحقیقی، تفاوت این سه نوع تفكر با تفكر طراحی را به این شکل بیان کرد: «طراحان مسئله‌ای را حل می‌كنند كه وجود ندارد. بنابراین برای حل این مسئله باید كشف و شهود كنند. از این باب طراحی مانند زندگی است». وی با اشاره به اینكه هیچ انسانی نمی‌تواند آینده خود را پیش‌بینی كند، طراحان جوان را از ناامیدی بر حذر داشت.

وظیفه هنرمند: حفاظت از فرهنگ

مریم مهدوی بر این باور است كه امروزه ایرانی‌بودن چندان ارزشی ندارد، اما برخلاف او، قباد شیوا معتقد است كه وظیفه هر هنرمندی است كه فرهنگ خود را حفظ كند. این دو در گفت‌وگویی در پنل پیش‌كسوتان سومین همایش كمپین «من _طراحم» در مقابل یكدیگر قرار گرفتند. در این گفت‌وگو مریم مهدوی اذعان کرد كه دیگر سنتی كار نمی‌كند. درمقابل قباد شیوا تأكید كرد: «من برای اینكه یك هنرمند ایرانی باشم، باید این را ثابت كنم». او اضافه كرد: «در تمام جهان فرهنگ را هنرمند حفظ می‌كند. سیاست‌مداران به دنبال قدرتند، اما هنرمندان به دنبال فرهنگ». قباد شیوا در پاسخ به پرسش حامد بیدی در این زمینه كه چرا طراح جایگاه شغلی مناسبی نسبت به سایر رشته‌ها به دست نیاورده، گفت: «برخلاف آموزش بسیاری از استادان، گرافیك تبلیغات نیست. یك طراح باید ابزار و تفكر لازم را بداند. اگر شما كاری را به من سفارش دهید و من علاوه‌بر رفع نیاز شما، خلاقیت خویش را نیز دخیل كنم، در آن صورت یك هنرمند طراحم. در غیر این صورت یك كارگر طراحم». وی در پاسخ به مریم مهدوی كه نوگرایی را به معنای تغییر دانست، تأكید كرد كه تغییر باید مثبت باشد، نه در جهت تخریب. مریم مهدوی در پاسخ به بنیان‌گذار كمپین درخصوص راه‌حل رخوت نسل جدید، اظهار کرد: «باید یك فرهنگ جدید به وجود آید»، اما قباد شیوا مشكل را در برنامه‌ریزی دانست و اذعان کرد: «آنچه به‌عنوان شكاف میان نسل‌ها از آن یاد می‌شود، ریشه در این اختلاف دارد كه نسل من به دنبال اهداف خود رفت، اما نسل فعلی نمی‌رود».

انگیزه و كار با هم می‌آیند

فرزاد ادیبی، طراح و گرافیست، خطاب به طراحان جوان گفت: «كار كنید، كار به شما انگیزه می‌دهد و انگیزه نیز به شما كار می‌دهد». او در سومین همایش كمپین «من _طراحم»، در راستای دغدغه انگیزش میان طراحان تأكید كرد كه یك ویژگی طراح، خلاقیت است، بنابراین خلاقیت می‌تواند در ایجاد انگیزه نیز، مانند سفارش كار، نقش بسزایی ایفا كند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.